HÍREK

BEJELENTKEZÉS

Banner3

 

Miért kell többet fizetni a buszozásért, avagy burkolt áremelés a tömegközlekedésben?(1. rész)

Gyakori utazó, utas vagyok Gyöngyös - ­Budapest­ - Gyöngyös illetve Gyöngyös - ­Eger­ - Gyöngyös viszonylatban, orvosi vagy nyugdíjas kedvezményű igazolással. Nagyon nehezen békültem meg azzal a – 2014 óta ­hivatalos döntéssel, melynek alapján "emelt szintű szolgáltatásért, emelt díjat" kell az utazási kilométerre meghatározott díjon felül fizetnem.

 

Ezt a regnáló kormány illetékes minisztériuma, illetve annak szakigazgatási szerve 2013­ban ­mintegy a fű alatt­ döntötte el és vezette be. Először még csak néhány járatról volt szó, ma már gyakorlatilag minden olyan járat, amely az autópályát veszi igénybe, megfizetteti utasaival ezt a gyakorlati sápot.

Az még csak rendben lenne – szerintem – ha és amennyiben azt mondanák, hogy sztrádadíjról lenne szó – ez azonban nem igaz, mert ezt az emelt díjat meg kell fizetni a nem autósztrádán közlekedő járaton is!(pl. Gyöngyös­Eger­Gyöngyös)

Egyszóval az nem lehet indok, hogy a sztráda szerepel emelt szintű szolgáltatásként ­ezért nem hagy békében a gondolat; mi ennek a szolgáltatásnak a lényege és tartalma? Senki nem tudott, akart(sic!) ezidáig erre érthető, konkrét magyarázatot adni, csak a különböző szintű jogszabályokat tudták érvként felsorakoztatni.

Ugyanígy senki nem tudott arra konkrét magyarázatot adni, miszerint amennyiben a háziorvostól ingyenes utazásra jogosító papírt kapok, miért nem biztosít ez ténylegesen díjtalan utazást, hiszen az emelt díjat külön meg kell fizetni.

Ezzel a problémával megkerestem az OEP­t illetve Egészségügyi Minisztériumot, ahol az alábbi választ kaptam; ”a külön, illetve plusz szolgáltatásért fizetni kell külön díjat és erre nem vonatkozik az ingyenes utazási kedvezmény.”

Szerintem ebben az esetben a jogszabályok és jogforrások egymásnak ellent mondanak, de ezzel nem foglalkozik senki. A fizetés alól számomra szintén érthetetlen okból még a nyugdíjasok sem kivételek, akik elérve azt az életkort amikortól törvény szerint ingyenesen utazhatnának az egész országban, mégsem tehetik meg ezt, hiszen a külön díjat nekik is meg kell fizetniük. Szerintem ebben az esetben is a jogszabályok és jogforrások egymásnak ellent mondanak, de ezzel nem foglalkozik senki.

Minden mindegy, rosszabb már nekem nem lehet, gondoltam és problémámmal megkerestem a Volán­t, akik válaszoltak is melynek lényege: „különböző jogszabályok elrendelik ennek a külön díjnak a kifizettetését.”

Ez számomra még csak olaj volt a tűzre és megpróbálkoztam a Fogyasztóvédelemmel, akinek engem kellene képviselnie, azonban panaszomat elutasították illetékesség hiánya miatt és áttették a Közlekedési Minisztériumhoz.

Ők találták ki és vezettették be az egészet!

Ez a hivatalos szerv különböző jogi csűrés­csavarás után kimondta a verdiktet;”Ez az előírás,...jogszabály,...törvény.”

Tekintettel a járatok kihasználtságára külön felvetődött bennem az alábbi néhány gondolat;

1;/Amennyiben még le sem tudok ülni a távolsági járaton és kb. 1 órát állnom kell, milyen külön és plusz szolgáltatásért is fizetek külön, emelt díjat? Az az emelt szintű szolgáltatás, hogy ülőhely helyett csak állóhelyet vehetek igénybe?(sic!)

2;/Amennyiben a távolsági járat kihasználtsága akkora amekkora, az utasoknak állniuk kell az autóbusz vezető által adott menetjegy melyik/milyen helyre szól?(sic!) Az autóbuszon levő jegykiadóban ez nem jelent problémát...

Nagyon érdekes lehet a szituáció, ha például biztosítási esemény történik.

3;/Az emelt szintű szolgáltatásban részesülő utasnak az állóhelyért kell külön díjat fizetniük?

4;/A távolsági járaton ülőhelyért fizető álló utasnak menetdíját, valamint külön díját hová és hogyan számolja el akár az autóbusz vezetője, akár az üzemeltető? Több jegy fogy el, mint amekkora az autóbusz befogadóképessége és ebből többlet bevétel keletkezik.

Gondolom a teljesség és jogszabályok felsorolása nélküli felvetésem megérné azt, hogy valamilyen/valamelyik jogvédő szervezet megfelelő felkészültséggel a témában és ügyben utána járjon a hivatalos szerveknél.

Ezek a szervek­szubjektíven és szerintem – kezdeményezhetnének Jogharmonizációs eljárást vagy akár Alkotmány Bírósági Kontrollt.

Ehhez én, mint magánszemély kevés vagyok...

Az általam felvetetteket figyelemfelkeltésnek szántam hasonló helyzetbe kerülő utastársaimnak.

Nem kellene továbbra is belenyugodni ebbe a kiszolgáltatott – szerintem törvényellenes – helyzetbe

 

 

Borsi Miklós

Hozzászóláshoz jelentkezzen be!

KIADÓ

Szenior 2003 Kft.
1074 Budapest,
Szövetség utca 9.
generacionk@generacionk.hu
36.1.210.0326
GYORSLINKEK

Hírek
Egészségünkre
Archívum
Téma
Postabontás
Kapcsolat

Copyright © 2015. GENERÁCIÓNK Minden jog fenntartva.