HÍREK

BEJELENTKEZÉS

Banner3

 

Mikor kapcsolhatja ki az áramot a szolgáltató?

 

Csak akkor, ha előtte megfelelően tájékoztatta a fogyasztót és ezt igazolni is tudja – áll a Fővárosi Ítélőtábla ítéletében. Hogy milyen feltételeknek kell teljesülnie ahhoz, hogy a szolgáltató jogszerűen kapcsolja ki az áramot, azt a Budapesti Békéltető Testület közleményében olvashatják.

 

 

Szabálytalanul jár el az áramszolgáltató, ha kikapcsol és nem tájékoztat!

 

Ezekre ügyeljenek a fogyasztók! 

 

Az áram csak akkor kapcsolható ki, ha előtte megfelelően tájékoztatták a fogyasztót és ezt igazolta is a szolgáltató – állapította meg a Fővárosi Ítélőtábla a nemrég meghozott ítéletében. E szerint helyesen döntött a Budapesti Békéltető Testület akkor, amikor a fogyasztó kikapcsolása után a visszakapcsolási díj megtérítését írta elő a cégnek. A döntés jogerős, az áramszolgáltató a Kúriához fordulhat felülvizsgálati kérelemmel. 

 

A szóban forgó ügyben a fogyasztó számlatartozásról kapott értesítést. Ezt ő már másnap meg is fizette, egy órával később pedig erről e-mailben értesítette a szolgáltatót, ahhoz mellékelte a feladóvevény másolatát, emellett az összeg aznap történő beérkezését a cég alkalmazottja saját aláírásával igazolta számára. 

 

Mindezek ellenére a fogyasztót mégis kikapcsolták a szolgáltatásból négy nappal később, és a visszakapcsolást már csak díj ellenében vállalta az áramszolgáltató. A fogyasztó ezt kifizette, majd a Budapesti Békéltető Testülethez fordult azért, hogy a visszakapcsolási díjat megtérítsék. Kérte emellett a leolvadt hűtőszekrényben lévő élelmiszerek értékét is, kb. 200.000 Ft-ot. 

 

Az előírások egyértelműek: ilyenkor azt kell vizsgálni, hogy jogszerű volt-e a kikapcsolás, mivel annak szigorú feltételei vannak. 

 

Erre csak akkor van mód, ha:

 

- 60 napon túl fennálló tartozása van a fogyasztónak, és 

 

- a lakossági fogyasztó által a fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés esetén az egyeztetés a villamosenergia-kereskedővel nem vezetett eredményre,

 

- és a villamosenergia-kereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer írásban értesítette, és az első értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, valamint az előrefizetős mérő felszerelésének a lehetőségére. 

 

Nagyon fontos, hogy ennek a három feltételnek együttesen kell fennállnia és ezt az áramszolgáltatónak kell bizonyítania. Azaz ha bármelyik nem teljesült, akkor a kikapcsolás jogszerűtlen. A Budapesti Békéltető Testület előtti ügyben az érintett cég pedig nem igazolta a kétszeri értesítés megtörténtét, ezért is született ajánlás az ügyben. 

 

Figyelni kell viszont arra, hogy ha a kikapcsolás feltételei nem teljesültek, akkor milyen károkat lehet érvényesíteni. Ha a fogyasztó kifizette már a visszakapcsolási díjat, az mindenképp egy felmerült költség volt, amiről számlát is kap, így azt egyszerűen tudja bizonyítani. Azonban az esetleges egyéb károkat szintén igazolni kell. Ez azt jelenti, hogy pontosan meg kell határozni a fogyasztónak azt az összeget, amit a vállalkozástól kér, és meg kell tudni mondani, hogy az miből ered pontosan. Igazolni kell továbbá, hogy a kár valóban bekövetkezett, és azt is, hogy ez az áramszolgáltatás kikapcsolásának a következménye.

 

A konkrét ügyben a fogyasztó kérte, hogy a szolgáltató fizessen neki még 200.000,- Ft-ot, mert az élelmiszerek megromlottak, hisz éppen nyaralásból tért haza és hosszú ideig nem tartózkodott otthon. Azonban azt az eljárásban már nem tudta bebizonyítani, hogy a felsorolt termékek valóban a hűtőszekrényében voltak akkor, amikor a kikapcsolás történt, és azok értékét sem tudta igazolni. Ezért ez a további kérelem már nem volt megalapozott. 

 

A Budapesti Békéltető Testület előtt lévő kérelmek alapján a következőkre érdemes ügyelniük a fogyasztóknak:

 

1. Ha vitatják a kikapcsolást, mindig a szolgáltatónak kell bebizonyítania, hogy a fogyasztó szerződést szegett, így például tartozást halmozott fel. Ennek hiányában a kikapcsolás jogtalan, amiért kötbért követelhetnek a cégtől. 

 

2. Az sem mindegy, hogy melyik nap szüntetik meg a szolgáltatást! A cég ugyanis nem kapcsolhatja ki a fogyasztót munkaszüneti napon, ünnepnapon vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon, illetve pihenőnapon.

 

3. Amennyiben a fogyasztó a kikapcsolás után megfizeti a tartozást, huszonnégy órán belül kezdeményezni kell a visszakapcsolást, ennek pedig további 24 órán belül eleget is szükséges tennie a hálózati engedélyesnek (aki a visszakapcsolást elvégzi). 

 

4. Ha a cég meg akarja szüntetni az áramszolgáltatást, akkor csak úgy teheti ezt meg, amennyiben előre értesítette ennek tervezett időpontjáról a fogyasztót. Meg kell jelölnie ugyanis azt az öt munkanapot, amelyen belül végre kívánja hajtani a kikapcsolást. 

 

5. A kikapcsolás előtt kétszer értesíteni kell a fogyasztót, másodjára tértivevényes levélben. Ha ezt nem veszik át, az még nem mentesít a következmények alól, mivel kézbesítési vélelmet alapoz meg, és a szolgáltató ezt úgy veszi, hogy az értesítés megtörtént! 

 

6. Amennyiben a visszakapcsolási díjon felül további káruk merült fel a fogyasztóknak, azt csak úgy érvényesíthetik, ha bizonyítják annak összegét, és hogy a szolgáltató okozta a kár bekövetkeztét!

 

Dr. Noviczki Csilla 

Budapesti Békéltető Testület

 

 

Hozzászóláshoz jelentkezzen be!

KIADÓ

Szenior 2003 Kft.
1074 Budapest,
Szövetség utca 9.
generacionk@generacionk.hu
36.1.210.0326
GYORSLINKEK

Hírek
Egészségünkre
Archívum
Téma
Postabontás
Kapcsolat

Copyright © 2015. GENERÁCIÓNK Minden jog fenntartva.